home Mad En kantine med en god kantineordning

En kantine med en god kantineordning

Maden i en kantine kan variere rigtig meget, alt efter hvilken virksomhed man er ansat i. Normalt forbinder man nemlig ikke maden i en kantine med gourmet.

Dog findes der professionelle kantiner, der hvert år arbejder på at vinde prisen som Danmarks bedste kantine. Det er Landbrug og fødevarer, der kårer den kantine i det danske land, der har den bedste kantineordning.

Landbrug & fødevarer kårer årets kantine

Landbrug & fødevarer er en erhvervsorganisation for landbrugs- og fødevareindustrien. Denne organisation repræsenterer en stor del af fødevarebranchen, der med en eksport på mange hundrede milliarder kroner årligt og med op i mod 172.000 beskæftigede er et af Danmarks absolut vigtigste erhverv.

Men udover at være organisation for fødevareindustrien udarbejder Landbrug & fødevarer også analyser, og uddeler forskellige priser hvert år. En af disse er kantineprisen, som er en pris, der går til den kantine i landet med den bedste kantineordning.

Prisen som den kantine med den bedste kantineordning i landet må antages at være en fornem pris, når man tænker på, hvem der sidder i juryen. Det er nemlig erhvervschefer fra kendte restauranter og fødevarevirksomheder, der beslutter hvilken kantine i landet, der har den bedste kantineordning i landet.

 

Hvad skal en god kantineordning indeholde?

Juryen beslutter hvert år, hvilken kantineordning der gør det bedst, og det er ikke helt tilfældigt hvilken kantineordning, der bliver valgt. Der er nemlig flere kriterier, som juryen arbejder med, og giver point ud fra.

Råvarerne som bliver brugt i køkkenet, er et af bedømmelseskriterierne. Disse skal være af høj kvalitet og gerne økologiske. Der bliver desuden taget højde for, hvor råvarerne kommer fra.

Køkkenet og personalt i kantinen er også et af punkterne, som kantineordningen bliver bedømt ud fra. Her kigger juryen selvfølgelig på rengøringen og håndteringen af fødevarerne. Fødevarestyrelsens smileyordning bliver også taget betragtning. Personalt bliver bedømt ud fra deres arbejdsglæde og faglige stolthed. Juryen skal dermed føle, at personalet brænder for faget, og udfører et godt stykke arbejde.

Sidst men ikke mindst bliver gæsternes tilfredshed med kantinen også taget i betragtning. Det er trods alt dem, som kantinen eksisterer for. Som man altid siger i servicefaget og detailbranchen: Kunden har altid ret. Og derfor vægtes dette punkt også meget højt.

Så selvom mange kantiner i Danmark ikke leverer et produkt i topkvalitet, er der stadig mange kantiner, der arbejder på at være de bedste i deres fag. Det ses dog oftest i det private erhvervsliv, at kantinerne kæmper om den bedste kantineordning.