home Låsesmed Adgangskontrol – Et sikre kontor

Adgangskontrol – Et sikre kontor

Har man kun et almindeligt mekanisk låsesystem på sit kontor, så er det værd at overveje, at få adgangskontrol tilføjet. Dette skyldes at det er et nemmere og sikre låsesystem. Fordelen ved at have det ved kontorets døre er, at hvis man mister en nøgle, som faktisk bare er en chip eller et kort, så kan man spærre det og dermed sikrer sig, at uvedkommende ikke har adgang. Man slipper altså for at skulle omlægge hele låsesystemet, hvis en medarbejder mister sin nøgle, hvilket man ofte skal med et mekanisk låsesystem.

Med adgangskontrol har man mulighed for, at løbende tilpasse adgangsforholdene, da det er muligt både at udelukke og tilføje nye brugere. Ydermere, kan man se hvem der kommer og går.

Adgangskontrol som supplement til mekaniske låse

Har man flere døre på kontoret hvor det er nødvendigt at de er låst, så kan adgangskontrol fungere som et supplement til det mekaniske låsesystem. Man kan f.eks. bruge det på alle fællesdørene og så have en mekanisk lås på de enkelte kontorrum.

Offline eller online adgangskontrol?

Ønsker man at få adgangskontrol, så skal man overveje hvilken type man ønsker – online og offline er mulighederne og der er nogle væsentlige forskelle.

Med offline adgangskontrol har man ikke noget kommunikationskabel imellem dør og computer. Derfor skal man først foretage ændringer på computeren, hvorefter man skal opdatere hver enkelt dør med en programmeringsenhed. Helt konkret betyder det, at en person skal gå rundt til hver enkelt dør for at lave ændringerne. Til gengæld er etableringsomkostningerne væsentlig lavere end med et online system.

Med online adgangskontrol har man et kommunikationskabel ud til alle dørene, så alt kan styres centralt fra en computer. Man kan altså lave nogle ændringer på computeren, som så bliver sendt direkte til alle dørene, så ændringerne bliver foretaget. Fordelen ved et online system er altså, at det er meget nemmere og ikke ligeså tidskrævende. Ligesom nævnt ovenfor, så er ulempen, at etableringsomkostningerne ved et online system er væsentlig højere.

Det er også en mulighed at kombinere online og offline, hvis man f.eks. har en eller flere døre hvor det er nødvendigt med det ene eller andet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *